Hoe implementeren?

Ongeveer 5-7% van de Vlaamse schoolgaande jeugd kampt met dyslexie. Concreet betekent dit dat er in zowat elke klas wel een kind met een lees- en/of schrijfprobleem zit. Hoewel er al veel geschreven is over het onderwerp, blijven er dag in dag uit kinderen sukkelen met leerstof en leesvoer. 

Jij, als begeleider, staat op de eerste rij om deze kinderen te helpen. Wat kan jij doen? 

Informeer kinderen met dyslexie, hun ouders en de school over het bestaan van luisterboeken. Leg uit hoe het kan helpen en moedig hen aan het eens te proberen. Een luisterboek zal zeker niet elk kind kunnen verder helpen. Maar elk kind dat wel geholpen wordt, is een overwinning. 

Logopediste Carla J. getuigt:

"Ik gebruik Daisy-boeken bij kinderen met ernstige leesachterstand om heel snel te prikkelen en te stimuleren van het leesplezier. Het boeken lezen kadert uiteraard in een verhaal; het is deel van de theraphie rond remediëren en compenseren. Soms is de praktische kant wat moeilijk: de Daisy-speler of de computer. Maar wanneer we het een maal samen hebben opgestart in de praktijk, lukt het meestal voor de rest ook. 

Momenteel heeft ongeveer 20% van mijn kinderen dyslexie, en bij ongeveer de helft van hen gebruik ik Daisy-boeken. Vooral bij boekbesprekingen. De groep bestaat voornamelijk uit kinderen van de derde graad lager onderwijs en de eerste graad middelbaar. Eerst werkte ik met onze eigen bruikleencollectie: een heel pakket dat we bij Luisterpunt hadden verkregen. Maar al snel merkte ik dat het makkelijker was om de kinderen te stimuleren wanneer ze zelf een boek konden kiezen. Onze collectie is daarvoor niet toereikend, dus laten we de Daisy-boeken afzonderlijk opsturen. Voorwaarde is wel dat ze het gedrukte bib in de lokale bib kunnen vinden, want wij werken enkel met lezen en luisteren tegelijk."