Videoreeks: 'Dyslexie: fabels en feiten'
Wat is dyslexie? En heeft dat iets te maken met intelligentie? Wat zijn de volgende stappen na de diagnose 'dyslexie'? Welke hulpmiddelen bestaan er? En welke rol spelen ouders en leerkrachten? Annemie Desoete (onderzoeker leerprocessen UGent), Anny Cooreman (oprichter Eureka Leuven) en Pol Ghesquière (gezins- en orthopedagoog KU Leuven) vertellen je er in deze videoreeks alles over.
Hieronder vind je de video's gegroepeerd per thema. Bekijk je graag de volledige reeks? Dan vind je die in een handige YouTube-afspeellijst.
Leerstoornissen en automatiseren
Dyslexie uit zich bij elk kind anders
Wat is het verband tussen leerstoornissen en intelligentie?
Moeten kinderen getest worden?
Hoe merk je dyslexie op in de klas?
Kunnen we dyslexie al vermoeden in de kleuterklas?
Zijn kinderen met dyslexie visueel sterker?
Kunnen we de faalervaring vermijden?
Van ‘ik haat lezen’ naar leesplezier
Waarom zijn luisterboeken nuttig?
Wat is een ADIBoek en waarom is het nuttig?
Compenserende software: het wondermiddel?
Kan je te vroeg starten met Daisy-luisterboeken en ADIBoeken?
Leren ze nog wel lezen met luisterboeken en ADIBoeken?
Wat zijn STICORDI-maatregelen?
‘Redelijke aanpassingen’: redelijk of onredelijk?
Redelijke aanpassingen zijn maatwerk
Zijn die hulpmiddelen wel eerlijk t.o.v. klasgenoten?
Moeten we spellingcontrole toelaten op school?
Toetsen en examens met of zonder hulpmiddelen?
Ouders vervullen een belangrijke rol
Welke boodschap geef je aan ouders?
Wat kan een ouder thuis doen?
Samenwerking is de basis tot succes
Zittenblijven en leerstoornissen: zinvol?
Welke studierichtingen kan je aan met een leerstoornis?
Langetermijndenken voorkomt problemen later